Jarrujärjestelmä pyrkii hidastamaan ja paysäyttämään auton, kitkaa hyödyntämällä.
tässä on jarrujärjestelmän keskeiset osat.
1 | Jarrupoljin= työntää pääsylinteriä |
2 | Jarrutehostin= tehostaa jarrujen toimintaa |
3 | Jarrupääsylinteri= tuottaa paineen jarrujärjestelmään |
4 | Yhdistelmäventtiili= säätelee paineen etu ja taka jarruille |
5 | Takarumpujarru= suljettussa rummussa sisällä olevat kitkapalat työntyvät rummun seinämiin ja tuottavat kitkaa jolloin takarenkaan liike hidastuu |
6 | Etulevyjarru= yleinen jarrutyyppi jossa jarrupalat puristuvat levyyn ja tuottavat kitkaa joka hidastaa levyä ja siten autoa |
7 | Teräsjarruputki= kovaa oainetta kestävä putki jossa jarruneste liikkuu sylinteriltä jarruihin |
8 | Joustava jarruletku= liikkuviin kohtiin tehty letku kestää myös painetta mutta joustaa |
9 | Jarrusatula= levyjarrujen männät ja jarrupalat ovat siinä |
10 | Seisontajarruvipu= kahva josta kytketään seisontajarru eli käsijarru päälle |
11 | Seisontajarruvaijeri= vaijeri joka kulkee vivulta jarruihin joko eteen tai taakse |
12 | Seisontajarrun tasain= jakaa jarrutehon tasaisesti kumpaankin pyörään |
Jarrut ovat siis todella tärkeä osa autoa jolloin niitä on tärkeä huoltaa määrä ajoin .
Katsastuksessa tarkastetaan jarruputkien, palojen ja levyjen kunto ja kerrotaan kuinka toimia jos ne ovat puutteellisiä. yleensä niitä huolletaan määräajoin jolloin puhdistetaan ja vaihdetaan kuluneet osat.
ABS lukkiutumaton jarrujärjestelmä
Se parantaa jarrutus turvallisuutta merkittävästi eli se ei lukitse renkaita kokonaan koskaan jolloin auton ohajttavuus toimii edelleen. Ilman abs:sää auton jarrujen lukkiutuessa auto liukuu sinne suntaan minne on menossa renkaiden asennosta riippumatta.
Tämä järjestelmä on elektroninen ja säätelee jokaista rengasta erikseen. Nyky autoissa se on lähes kaikissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti